Aktuell konsumentfråga för januari


Mitt telefonabonnemang har flyttats genom att jag blev vilseledd. Jag trodde att det var min vanlig leverantör som ringde. Nu kan jag få min telefon avstäng för att jag ångrar mig.


Fråga: Mitt abonnemang har flyttats till Svea Telecom genom att jag blev vilseledd och trodde det var min vanliga leverantör som ringde och trots att jag sedan meddelat att jag ville ångra mig. Nu har jag fått fakturor som är mycket högre än vad de gav sken av att de skulle bli. Om jag inte betalar hotar de med att stänga min telefon. Vad skall jag göra?


Svar: Börja med att bestrida räkningen skriftligt. Dra ett streck över den och skriv att du bestrider fakturan och på vilka grunder. Behålla en kopia och om du inte får rättelse kan du göra en anmälan till:



  • Allmänna reklamationsnämnden med påpekande om att även om deras värdegräns är 1 000 kr så kan de pröva ärendet då det är principiellt viktigt.

  • Du kan också göra en anmälan till Konsumentverket gällande att operatören har aggressiv marknadsföring och handlar i strid med bland annat distans- och hemförsäljningslagen, vilken ger dig rätt att ångra dig då du ingått avtalet via telefon.

  • Du kan göra en anmälan till Datainspektionen gällande otillbörliga inkassoåtgärder om företaget inte följer god inkassosed.

  • Du kan göra en anmälan till Post och telestyrelsen om de stängt av din fasta telefon utan att uppmana dig att betala.

  • Du kan göra en anmälan till Nixregistret om företaget ringt upp dig trots att du nixat dig.

Konsumentvägledningen


Måndag – fredag, klockan 9:00-11:00 och 13:00-15:00
Telefon: 08-508 44 220
E-post: radgivning@konsumentcentrum.se 



Vidare till hela nyheten om:
Aktuell konsumentfråga för januari



Se fler liknande nyheter:

Dela med dig:

Fler nyheter från Stockholms Stad