Sverige magnet för globala företag








Bra flygkommunikationer, många exportbolag, banker som faktiskt fungerar och invånare som pratar bra engelska.
Allt fler utländska bolag väljer att lägga sina regionala högkvarter i Sverige.
Bland dem finns jacktillverkaren Canada Goose som i våras öppnade ett Europakontor i Stockholm – platsen där "gås-jackan" en gång blev trendig.
– Ägarna övervägde att lägga huvudkontoret i Schweiz, men valde ändå Sverige, säger Joakim Südow, vd för Canada Goose Europe.
– Kanada och Sverige har en historisk koppling via ishockeyn. Och det finns stora kulturella likheter mellan länderna, båda är fredliga nationer med väl utvecklade sjukförsäkringssystem och förhållandevis ödmjuka invånare.
I Canada Gooses fall var det ännu fler faktorer som klickade, som just Sveriges väl utvecklade och ofta internetbaserade banksystem, det blågula EU-medlemskapet och det faktum att Südow varit Sverige-distributör för bolaget ända sedan 1994.
Men jackföretagets drag är inte unikt, visar en studie från det oberoende samhällsanalytiska Öresundsinstitutet. Sverige har näst flest globala huvudkontor per miljoner invånare i världen, efter Schweiz. Och 2009 hade Sverige 72 av de nordiska huvudkontor som totalt 109 icke-nordiska bolag lagt i regionen – en ökning med fyra sedan 2006 då 68 sådana kontor låg i Sverige.
– Sannolikt drar Sverige som Nordens största marknad nytta av globaliseringen, säger Anders Olshov, vd för Öresundsinstitutet.
– Svenska multinationella bolag som Ericsson och Electrolux har dragkraft. Och vi ser ett visst klusterbeteende hos internationella bolag – de kan hjälpa varandra att etablera sig på en plats.
Just Canada Goose kan också luta sig mot något av en kärlekshistoria med Sverige eftersom de Kanadasydda jackornas intåg i trendvärlden skedde just i Stockholm.
– Vi hade otrolig tur. Först började hippa restaurangägare att använda signaturjackan Expedition och sedan det svenska kungahuset, berättar Südow om slutet av 1990-talet när "gås-jackan" plötsligt blev en trend, mycket tack vare prinsessan Madeleine.
– I Kanada sågs jackan främst som ett funktionsplagg – när bolagets ägare besökte Sverige gick de bara omkring och gapade och plåtade alla stadsmänniskor som hade på sig Canada Goose.



Vidare till hela nyheten om:
Sverige magnet för globala företag



Se fler liknande nyheter:

Dela med dig:

Fler nyheter från Dagens PS